lördag 20 mars 2010

Häng dom HÖGT!

Jaa, jag fick ro att städa hemma idag då... funkar inte när man är arg, jag har sparkat dammsugaren så många gånger nu att den behöver vila sig från mig ett par timmar.

Om tre dagar, alltså den 23 mars, ska justitiedepartementet under ledning av Beatrice Ask presentera en proposition gällande ändringar av skuldsaneringslagen, tror jag. Eller så ska hon presentera något helt annat. Vi som har skulder hos Kronofogden kanske måste börja bära dumstrut när vi ska vistas på offentlig plats? Oavsett att Fredrik försöker släta över i efterhand har det släpat sig ut nu, liket i garderoben, och Gud ska veta att det stinker. Vissa av oss ska skämmas!!!

Mandatperiodens sämsta idé skriver Sanna Rayman i söndagens SVD. Jag håller med.

Man kan hantera det med humor , eller försöka iallafall. Eller man kan snegla på sin filmhylla och tänka "vad skulle Clint ha gort i det här läget?"



I vilket fall känns det inte tryggt att veta att man tillhör en grupp i samhället som är så illa sedd som vi överskuldsatta faktiskt är. Senast nu i veckan fick jag veta att jag är ett snyltaräckel , läs kommentarerna så får du se. Hanne Kjöller på DN tycker att jag ska äta mina nudlar och hålla käften. Bengt-Erik som kommenterar hos Eva tycker inte att jag och dottern ska få äta ost eller använda balsam när vi duschar.

Med risk för att någon tycker jag är för öppet röd idag, det finns vissa som anar hur det ser ut och så finns det vissa som VET hur det ser ut i verkligheten, för oss som lever med eländet varje dag. Men vad hjälper det, och vad hjälper det att det kanske blir en förändring efter valet? Det kanske inte blir någon förändring efter valet, och jag vet inte om jag lever fram till valet, för får Beatrice Ask fortsätta lär jag nog bli lynchad långt före september.

Ett tillägg, sent en lördag kväll: Admin på Fattiga Riddares forum ger mig en korrekt siffra för antalet svenskar med betalningsanmärkningar. 487 046 personer!

Tack, Tony!


Pingat på intressant.se och Twingly.com

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. I Sverige befinner vi oss nu i samma skede som USA när man ansåg att negrerna var sämre människor och skulle hållas som slavar. Det tog ju åtskilliga år innan fördomarna byttes mot insikt. Vi får se hur många dumhuvuden som måste passera stolarna på Judep innan de kommer till insikt.

    SvaraRadera
  2. Jaa,vad ska man säga...Nu börjar Alliansens riktiga ansikte visa sig,och det gör dom med dumskallen Beatrice Asks utomordentligt korkade uttalande(har den kvinnan någonsin gjort ngt vettigt?)Nu vet jag att den 23:e Mars så blir det inte ngt vettigt sagt av henne när det gäller de skuldsattas situation,utan nu ska alla som "inte skött sig" få ett färgglatt brev hem så att alla kan se vilken kategori av skuld till samhället vi har,inte bara familjen utan också grannar,brevbäraren m.m. Vi evighetsgäldenärer borde få ett GULDFÄRGAT kuvert eftersom vi bidrar med så orimligt mycket pengar till skuldindustrin med inkassobolagen,kronofogden,skattemyndigheten,försäkringskassan i täten,"den som är utan skuld kan kasta den första stenen"...eller hur var det nu igen?Sorgligt är det att vi har en så totalt empatilös och intelligensbefriad regering,och det värsta av allt är att vi vet att den andra sidan,oppositionen inte är bättre!

    SvaraRadera
  3. Hej, en litentanta kommer in och tackar för en vis kommentar om katten som har börjat häcka hemma hos oss.

    Lapp ska skrivas i morgon, jobbar ju på stora mataffären runt hörnet och en hamnar på vårat soprum, dit alla duktiga hyresgäster ju måste gå med sina sorterade sopor....

    Det har liksom blivit lite som en lisa för själen med den här damen, en sällskapsdam för mig under tunga kvällar men klart att jag ska ta tag i det hela, om inte annat för att varken jag eller dotter ju ens tål katter...*suck* (men eftersom hon ju satt på min altan nu igen så får jag väl en sista natt m mysiga nysningar innan det ordnas..)

    Jag är lyckligt lottad som inte hamnat i skuldfällan, 10 år hemma, sjukskriven, blåst på halva lånet till gamla huset och sånt roligt har dock sett till att vår marginal inte existerar längre.... Kämpar hårt för att inte få betalningsanmärkningar men vet om hur nära det ligger och precis som du beskriver, JÄVLA borgare som alla verkar ha en kraftig empatistörning... Inte hänga högt... bara väck m skiten och gör om, gör rätt...kan ju hoppas ivf.

    Ska titta in här mer lite tidigare nån dag när hjärnan har lite mer fokus!

    SvaraRadera
  4. Oj, här var det kommentarer! Roligt :)

    Noomi: man kan jämföra med Indien på ett sätt. Jag tänker på kastsystemet, där vissa är fullvärdiga medborgare som har fulla rättigheter, medan andra är födda som "oberörbara" och därmed ställda utanför samhället. Gissa vilken grupp som får ta de sämsta arbetena, d.v.s. alla smutsiga jobb inom renhållning, avlopp etc? En kastlös kommer heller aldrig ur sin situation.

    Mellow: ja, Ask är skrämmande dum i det här fallet, för man kan inte hänga ut folk som inte ens är dömda, guld eller lila på kuvertet. Jag fasar för propositionen som kommer i veckan. Ingen är utan skuld, men alla vill kasta sten!

    Litentanta: katter struntar tyvärr i allergier, det är mänskliga påhitt... Men hon verkar ju alldeles underbar? Och ja, jag har förstått att det är många långtidssjuka som hamnat hos Kronofogden också, kanske fler än vi fått grepp om? Men jag vet också att våra beslutsfattare vägrar se den delen av tillvaron. Utförsäkringarna som genomförs nu bygger på att tvinga bort folk från sjukförsäkringssystemet, och jag tror vi kommer se det i KFM:s statistik inom ett år. Alla kommer inte klara det hur hårt de än kämpar, för man får inte trycka egna pengar när de man får på laglig väg är för få.

    SvaraRadera
  5. I alla tider och överallt har människor fallit offer för giriga och empatibefriade människor. Psykopater omges av medlöpare likt hyenor omgärdas av schakaler. Man slickar uppåt och sparkar nedåt. Sådant får slika människor att känna mening med livet. Det är identitetsskapande.

    I debatterna uttalar sig vissa riktigt präktiga svenskar som minsann jobbar fast de har feber, eller tror det är billigare att baka eget bröd.

    Kära vänner. Den sista idioten är inte född än, inte det sista svinet heller. Och efter valet kan vi räkna medlöparna.

    SvaraRadera